Hvad er den optimale frekvens på dine Facebook annoncer?

Jeg oplever alt for tit, at virksomheder slet ikke har styr på deres frekvens dvs. hvor ofte deres målgrupper bliver eksponeret for deres annoncer. 

Hvad kan det betyde hvis du har en for lav eller en for høj frekvens på dine annoncer?

Og endnu vigtigere..

Hvad er egentlig den optimale frekvens? 

Lad os hurtigt starte med Facebook egne definition på “Frekvens”: 

Det gennemsnitlige antal gange, hver person har set din annonce.

Frekvens i retargeting

Når vi kigger på vores frekvens i vores retargeting flow, så bliver vi nødt til at dele det op i perioder for at få noget konkret at forholde os til. Typisk optimerer vi frekvensen ud fra en retargeting periode på 7 dage og i enkelte tilfæde 30 dage. 

Hos langt de fleste af vores kunder, så optimerer vi løbende efter at holde en frekvens på vores kampagner mellem 4-6 i en 7 dages retargeting periode. Det sikrer, at vi er til stede efter vores målgruppe har interageret med os, men at vi heller ikke spammer målgruppen. 

Jeg oplever desværre ret ofte, at nye kunder kører med en frekvens der er alt for høj (f.eks. +10 i en 7 dages retargeting periode). Det er ikke kun spild af marketingkroner, som kunne have været brugt bedre, det kan også virke som SPAM hos din målgruppe og dermed give dem en negativ oplevelse af dit brand.

Frekvens i prospecting

I vores brede annoncering, hvor vi rammer folk som ikke kender til vores brand, stræber vi efter at holde vores frekvens under 2. Hvis folk ikke har interageret med din virksomhed og jeres annoncer efter at blevet eksponeret 2 gange, så er chancen for at de gør det ved 3. eller 4. eksponering meget lille og det kan derfor være spild af annoncekroner.

Så hvor styrer jeg så min frekvens… Og hvad gør jeg hvis den er for høj eller for lav.

Som udgangspunkt kan du altid styre din frekvens via dit budget. Er din frekvens i din retargeting kampagnen for høj, så har du bringe den ned ved at sænke dit spend og ovenvendt hvis den er for lav kan du øge den ved at hæve dit budget.

Et andet alternativ er at du udvider dine målgrupper. Det gør sig primært gældende i prospecting annoncering. Såfremt du allerede arbejde med meget brede målgrupper og rammer en frekvens på +2, så kan det være på tide at udskifte dit content. Det anbefaler jeg dog kun hvis du ikke er tilfreds med din performance.

Enkelte undtagelser

Sælger du meget kompleks eller dyre produkter, så kan der være enkelte undtagelser ifht. hvad der er den optimale frekvens. Jeg vil aldrig anbefale dig at ændre noget, hvis du er tilfreds med din performance.